Slik er det å være leietaker hos Erla Eiendom
Du vil raskt oppleve at det å leie bolig av oss er en ryddig og hyggelig opplevelse.
Fra vår side skal alt være i ordnede former fra kontrakt, innflytting, overtagelse, vasking, brannsikkerhet, betalingsordning/depositum m.m. Vi sørger for at du får leie en hyggelig og pen bolig.
Husk at du må tegne obligatorisk innboforsikring før du flytter inn, og les nøye gjennom våre husordensregler.
Skybasert forvaltningssystem
Vi benytter oss av et skybasert forvaltningssystem, hybel.no. Her vil du få din egen bruker og kan følge ditt leieforhold fra A-Å.
Når du har flyttet inn er det viktig at du gjør deg kjent med boligen
Stoppekraner
Lokaliser og gjør deg kjent med alle stoppekraner i boligen. Det kan være lurt å stenge vannet hvis du reiser bort i lengre perioder.
Meld fra om større feil og mangler. Hvis du oppdager skade på boligen må det meldes til utleier umiddelbart. Du som leietaker plikter likevel å gjøre det du kan for å avverge økonomisk tap som følge av en skade som oppstår, hvis det er en akutt situasjon. Mindre arbeider, som vedlikehold av låser, vannklosett, elektroniske kontakter og brytere m.m., er leietakers ansvar. Hvis du er i tvil, ta kontakt. Hvis du vil reklamere på feil og mangler, må dette også gjøres innen rimelig tid, hvis ikke taper du retten til å gjøre dette gjeldende. Tydelige/åpenbare feil/mangler har en frist på 14 dager etter overtakelse.
Sikringsskapet
Lokaliser sikringsskapet og gå gjennom indeksen som forteller deg hvilke sikringer som dekker hvilke områder. Blir det mørkt, er det som regel en sikring som har gått og denne kan du enkelt reaktivere eller bytte selv.
Vis dugnadsånd
Du er pliktig til å stille opp når det inviteres til dugnad. Alle fellesarealer du nyter godt av krever felles innsats fra både utleier og leietakere.
Generell informasjon om leieforholdet
Overtakelser gjøres mandag til fredag, mellom kl. 08:00 –16:00.
Vennligst ta kontakt med oss ca. 1 uke før overtakelse, slik at vi kan avtale et tidspunkt for å møtes og se gjennom leiligheten sammen. En overtagelse tar mellom 30 – 60 minutter.
Under gjennomgangen vil vi (leietaker og utleier) fylle ut en overtakelsesprotokoll og lese av strømmåleren. Vi benytter også sjekkliste for vask ved inn- og utflyttinger. Samtidig skal vi gjennomgå lås/nøkler, rømningsveier, brannslukker/brannslange, brannvarsler, faste gjenstander i boligen, vifte og avtrekk, søppelhåndtering og postkasse.
Dersom du som leietaker oppdager feil eller mangler ved boligen etter overtakelse, skal dette alltid meldes fra om til vårt hovedkontor. Feil eller mangler ved overtagelse som ikke er oppført i protokollen, må meldes til hovedkontoret innen 48 timer etter overtagelse for å bli registrert i forbindelse med innflyttingen. Det er leietakers eget ansvar å passe på at feil og mangler under overtakelsen blir oppført på overtakelsesprotokollen. Dersom det følger med kjeller- og/eller loftsbod til leiligheten, må dere ha med egen hengelås til denne.
Husk også å ta med kvittering på at første husleie er betalt, samt kvittering på at depositumet er satt inn på depositumskontoen. Kvittering skal vise at betalingen er trukket fra konto. Dersom dette ikke gjøres, vil utleier ikke kunne utlevere nøklene til boligen.
Dersom du har spørsmål til overtakelsen, kan du gjerne kontakte oss på tlf. 23 11 53 00, eller sende epost til bolig@erlaeiendom.no.
Dersom du ønsker å avslutte leieforholdet, må dette meldes skriftlig til vårt hovedkontor. Vennligst send oppsigelse til oss per post eller epost.
Alle våre boligkontrakter har 3 måneders oppsigelsestid regnet til månedsskifte etter oppsigelsen, og enkelte kontrakter kan være sperret for oppsigelse de første 3, 6 eller 9 måneder.
Vennligst se din personlige leiekontrakt for informasjon om hva som gjelder for ditt leieforhold. Leiekontrakten din finner du i Unite Living.
Husleien skal betales ved bankoverføring den 1. hver måned og med KID-nummer. Du får tilsendt faktura på epost med betalingsinformasjon (kontonummer og KID-nummer).
Dersom du ikke mottar faktura som ventet, plikter du fortsatt å innbetale husleien innen forfallsdato.
Leietaker er ansvarlig for gebyrer som påløper ved å innbetale husleie fra utenlandsk konto. Vi minner også om at innbetalingen skal skje fra én konto, og ikke splittes mellom beboere.
Ved utsending av faktura pr. post vil det påløpe fakturagebyr.
Hva skjer om jeg ikke betaler husleie i tide? Dersom husleien ikke blir betalt til forfall vil du motta en purring med 14 dagers forfall. Betaler du ikke purringen innen 14 dager vil utleier sende begjæring om fravikelse til Namsfogden i Oslo.
Konsumprisindeksen (KPI) måler prisutviklingen for varer og tjenester for en gjennomsnittshusholdning i Norge. KPI brukes for prisjustering av forskjellige typer betaling og levekostnads-justeringer. Utleier kan kreve husleieøkning i samsvar med konsumprisindeksen én gang i året.
Indeksregulering er justering av husleien i henhold til endring i konsumprisindeksen (husleielovens §4-2 og §4-3).
Utgangspunktet for reguleringen er den konsumprisindeksen som forelå ved leieforholdets begynnelse. Konsumprisindeksen finner du på www.ssb.no.
Har du behov for vaktmester kan du kontakte oss ved bruk av kontaktskjema nederst på siden, eller ringe hovedkontoret på 23 11 53 00.
Skulle du ønske vaktmester for tjenester som du selv plikter å vedlikeholde, eller som er av en art som utleier ikke har ansvaret for, vil tjenesten bli fakturert.
Eksempler på tjenester kan være:
- Låse opp døren din ved glemt/mistet nøkkel
- Bære ned møbler
- Rens av sluk / tett sluk
- Trekk fra vinduet
- Vedlikehold av hvitevarer etc.
Vi kan ikke garantere at vaktmester har tid til å utføre tjenestene. Utrykning ved nød eller hastesaker i helger og kvelder vil bli belastet med kveld- og helgetillegg.
Alle leieforhold har krav om minimum 3 måneders depositum.
Ved endt leieforhold må det påregnes at det kan ta inntil 7 virkedager fra overlevering av leiligheten til tilbakebetaling av depositum. Dette forutsetter at det ikke foreligger et krav i depositumet.
Vi ønsker at du/dere tar kontakt med oss i god tid før utflytting og når leiligheten er klar til overlevering. Avtales og utføres i kontortid, mandag til fredag mellom kl. 08:00 –16:00.
Dersom tilbakeleveringsdato faller på en søndag eller helligdag, kan leiligheten senest overleveres første virkedag.
Ved overlevering skal leietaker og utleier sammen se etter at leiligheten er i god stand og uten skader, lese av strømmåler og overta nøkler. Leieobjektet skal være klar til overlevering når forvalter ankommer. Dette innebærer at leiligheten er fri for løsøre eller møbler, og at den er skikkelig vasket ut.
Har du mistet nøkler til leiligheten, skal dette meldes til forvalter senest dagen før overtagelse.
Det er ikke lov å sette fra seg løsøre som møbler, hvitevarer og lignende i søppelrommet, fellesareal eller på eiendommen forøvrig. Benytt gjenbruksstasjon i området dersom du har ting du skal kaste. Ev. hensatte møbler, hvitevarer og lignende blir fakturert/trukket fra depositum.
Eventuelle skader og mangler som ikke ble meldt ifra ved innflytting vil belastes leietaker dersom dette ikke er utbedret før tilbakelevering av leiligheten. Dersom leiligheten var nymalt da dere flyttet inn, forventes leiligheten nymalt ved tilbakelevering. Ta kontakt med utleier for å få evt. fargekode til malingen.
Punkter som ikke er utført på sjekklisten for vask, reparasjoner/vedlikehold leietaker ikke har utført, mistet nøkler eller gjensatte eiendeler vil alltid utløse økonomiske krav i depositum.
Nødtilfelle?
Ved nødsituasjon som vannlekkasjer, heisstans, innbrudd etc. utenom kontortid, kan du ringe vårt driftsselskap Entura AS, på telefon: 09645.
Melde fra om feil eller mangler
Rapporter inn feil eller mangler ved å fylle ut skjema.